Switch To Mobile Version

Editor’s letter: het is nooit goed

Ik moet vandaag nog drie artikelen schrijven, een interview inleveren en een video monteren. En dat alles op tijd, want voor je het weet sta ik te kokerrellen voor de kids.

DOOR JAMIE LI

Maar ondertussen zit ik mijn tijd te verdoen door mee te lezen in ‘Het andere bloggers & youtubers topic’ op het Ellegirl forum.

De lippen van Mo
Als het niet gaat over de lippen van Monica Geuze of de borsten van Anna Nooshin, dan gaat het over #spon. In het Ellegirl forum wijzen alle neuzen dezelfde kant op: gesponsorde content ‘begrijpen’ ze, mááár, let wel: het moet op de juiste manier en eigenlijk liever helemaal niet.

The perfect #spon
Neem mijn gesponsord stukje uit mijn laatste vlog. Ik heb een samenwerking met Clinique, en ben daar super trots op. Dit omdat ik al járen Clinique gebruik vanwege mijn gevoelige huid. Van eyeliner tot make-upremover en van dagcrème tot deo, ik ben een trouwe fan. Toen Clinique mij vroeg om, nota bene betaald, te vertellen over mijn favoriete merk in mijn vlog, sprong ik een gat in de lucht. Én geld verdienen, én vertellen over een merk/product dat ik daadwerkelijk zelf al gebruik, dat is toch prachtig?

Strenge meisjes
Maar volgens de strenge forummeisjes minder geslaagd. Want ondanks de vermelding dat het om gesponsorde content gaat, zijn ze niet happy. Het moest anders. Oftewel, het is nooit goed. Best veel om op te noemen wat volgens hen allemaal mankeert aan mijn vlog en mijn manier van vermelden, dus voor alle juicy details verwijs ik je door naar het forum. Als men het allemaal zo goed weet. What’s stoppin you om het verschil te maken?

Maar je doet het toch zelf?
Even dacht ik dat de meningen uit het forum me niet meer konden raken. Dat ik eindelijk een dikke huid heb gecreëerd tegen valse beschuldigingen, haatcomments en ‘opbouwende’ kritiek. Juist omdat ik ook zó veel positieve feedback krijg, vooral onder mijn video’s, op Youtube zelf. En al die lieve privéberichtjes dan! Toch blijft het negatieve altijd hangen. Ik heb geen olifantenhuid. Ik heb mijn eigen kwetsbare (gave, dankzij Clinique #SPON) Jamie-huid. Ik weet heus dat ik een publiekelijk product produceer (vlog), ik weet heus dat ik mijn leven zélf op het internet knal, maar toch blijf ik het moeilijk hebben met onwaarheden. Dan krijg ik altijd heel sterk de neiging om mezelf te verdedigen, terwijl ik ook kan wegkijken. Begrijp van mijn kant, mijn vlog is iets wat ik erbij doe, met als doel: inspireren. Een bezigheid die enorm veel tijd in beslag neemt, door de energie die ik steek in de montage. Dat is agenda-technisch soms best pittig als je daarnaast een gezin en een bedrijf runt. Maar ik vind het zó leuk om te doen! Iedere week probeer ik er iets moois doch gezelligs/luchtigs van te maken. Al die herkenbare momenten bundelen en delen met kijkers die in eenzelfde levensfase of situatie zitten. Als er dan ook maar één iemand iets onterecht zegt, kan ik daar heel slecht tegen.

Foute man
Wie mijn vlogs kijkt weet dat ik sta voor positiviteit, gekkigheid en vrolijkheid. Als mijn vlog dan vervolgens wordt afgezeken in een forum van anonieme roddelaars, dan kan dat goed mijn mood verpesten. Daar krijg ik een knoop van in mijn maag. Het Ellegirl forum is als een foute man/liefde/ex die je niet meer mag contacten, maar het toch doet. Het is fout om te kijken wat ze nú weer in het forum over me hebben geschreven, en toch blijf ik het doen. Ik voel het zelfs als er weer de zoveelste nare zin wordt getikt over Monica Geuze, terwijl ik Monica niet eens persoonlijk ken.

Zakelijke kant
Wat ik me ook afvraag, staat team anti-#spon er ook wel eens bij stil dat er ten eerste overal reclame om ons heen is? In je VOGUE zit het ook. In tv-land gaat een programma niet door zo lang er geen sponsor is. Staat men er wel bij stil dat er ook een zakelijke kant hangt aan gesponsorde content (natuurlijk, júist!)? Hoe meer gesponsorde content ik mag maken, hoe meer ik kan investeren en produceren. Ik kan bijvoorbeeld over een tijdje een freelancer aannemen, die mij helpt met editen. Ik kan een nieuwe camera kopen waar ik wél een microfoon op kan aansluiten. Sinds vandaag heb ik een eigen kantoorruimte, yay, eindelijk! Feitelijk: hoe meer #spon, hoe mooier mijn content. Sterker nog, dat ik het vloggen an sich kan blijven doen. En niet geheel belangrijk, de crèche moet ook betaald worden. Bovendien valt het bij mij nog reuze mee wat betreft reclame. Negen van de tien campagnes weiger ik zelfs, omdat ik niet achter het product/merk of de visie sta van de klant. Puur om mijn merk te bewaken en mijn content zo authentiek mogelijk te houden.

Makkelijke money
Ik denk dat de frustratie rondom gesponsorde content in vlogs en blogs voortkomt uit het feit dat je als blogger/vlogger met iets heel leuks geld kan verdienen. Namelijk door jezelf te zijn. Veel vrouwen houden zich graag bezig met mode, beauty, lifestyle en travel. En een ‘influencer’ (kutwoord), krijgt daar gewoon voor betaald. En dat terwijl persoon X elke dag zit te balen van haar zure kantoorbaan. Betaald vertellen over een lipstick of t-shirt, klinkt als makkelijke money. Correct me if I’m wrong, maar dat kan frustrerend werken?

Stoppen met vloggen
Mijn gevoel: ga lekker roddelen in real life met een kop thee erbij, zonder dat iedereen kan meelezen. Of stuur me een persoonlijk bericht. Aan deze anonieme meningen zal ik misschien nooit wennen. Hoe meer gezeik, hoe vaker ik erover nadenk om te stoppen met vloggen. ‘Misschien is dit niet voor mij’, denk ik dan. Wel merk ik dat ik hier harder van word. Elk nadeel heeft zijn voordeel, I guess? Ik denk dat ik gewoon te gevoelig ben voor valse beschuldigingen of kritiek op iets wat ik met mijn hart en ziel maak (in dit geval mijn vlog). Een kritiek-incasseren-voor-dummies-workshop volgen bij Monica Geuze of Albert Verlinde zou geen slecht idee zijn. Verder hoop ik stiekem op een super hacker, die dat hele forum om zeep helpt.

Grapje natuurlijk.

Hoewel, de gouden tip voor een site blocker, voor mij, zou top zijn. Ik wil het niet meer zien, ik wil het niet weten. Kan ik gewoon doorgaan met onbezorgd en real vloggen, hoe ik het wil, zonder de forumstemmetjes in mijn achterhoofd te horen. Kunnen zij lekker onbezonnen doorkletsen, zonder dat ik het hoef te zien. Ideaal.

 

66 reacties tot nu toe

  • Zo naar en onnodig dat mensen de behoefte voelen om anderen naar beneden te halen. Bovendien vind ik het in jouw geval al helemaal absurd want je content is fantastisch! Ik heb je pas een week ‘ontdekt’ en ben druk bezig al je vlogs terug te kijken, je bent TOP!

    Comment door Noemi, February 1, 2017 om 9:36 pm
  • jammer dat je op deze manier voorbij gaat aan het feit dat 99% van de post over jou op het forum juist heel enthousiast zijn en je normaliter helemaal de hemel in geprezen wordt door praktisch elke forummer

    Comment door Yucca, February 1, 2017 om 9:44 pm
  • Maar lees je ook alle reacties? Want ik lees ook mee op datzelfde forum in datzelfde topic en ik heb nog nooit een negatieve reactie over jou en je vlogs kunnen vinden, behalve dat er nu wat reacties waren over de #spon.
    Iedereen is altijd helemaal weg van je vlogs, van je man en je schattige kinderen. Als je vlog wat later online is lees ik reacties over dat mensen ongeduldig voor de pc wachten tot je vlog online komt.. Dus ik vind het persoonlijk jammer dat dan die 10 comments hier in een artikel worden uitgelicht, maar de 200 comments daarvoor genegeerd worden.

    Comment door misz--kelliej, February 1, 2017 om 9:51 pm
  • Ik vind dit heel raar van je hoor. Je kreeg gigantisch veel positieve reacties en je hebt door die zogenaamde strenge forum’meisjes’ ook enorm veel views gekregen. Als je meeleest dan weet jij ook dondersgoed dat dit het enige commentaar was, want er was wat onduidelijkheid. Je kon het even komen uitleggen maar in plaats daarvan vond jij het een beter idee om er een hele blogpost aan te weiden? En ik vind het ook nogal laag om negatieve feedback op jaloezie te gooien. Ik kan je in ieder geval vertellen dat het in mijn geval absoluut niet zo is.

    Comment door Beautician, February 1, 2017 om 10:04 pm
  • Jamie je bent de leukste!

    Comment door Kat, February 1, 2017 om 10:29 pm
  • Ik lees genoeg positieve reacties op het forum over jou en je gezin , jammer dat je die niet benoemt .

    Comment door Donna, February 1, 2017 om 10:33 pm
  • Beetje jammer dit, iedereen is altijd lovend over je en nu is er een keer kritiek en neem je dat gelijk heel hoog op. Ik snap dat het niet leuk is, maar er zaten best wat comments bij die opbouwend waren (zoals die van tuula).

    Anyway, ga zo door, je bent een hele leuke vlogger en ik gun je meer volgers :)

    Comment door Iris, February 1, 2017 om 11:15 pm
  • Ik vind dit echt apart, ik heb jou ontdekt via dat forum wist daarvoor niet wie je was naar aanleiding van allll die positieve reacties die ik daar las ben ik gaan kijken en blijven kijken en dan nu 1 x een kritische noot en maak je daar een blogpost over! Wat ontzettend jammer en belachelijk want dit is echt 1 van de zeldzame keren dat er iets negatiefs over jou wordt gezegd, je wordt altijd geprezen daar heb ik je geen blogpost over zien maken! Mij ben je kwijt als kijker geen gunning meer. Bye felicia

    Comment door lila, February 1, 2017 om 11:17 pm
  • Hi Jamie,

    Wat jammer dat je zoveel negatieve reacties krijgt op het forum waar je over schrijft. Ik vind je de eerlijkste blogger/vlogger van Nederland en kijk/lees jouw werk altijd met veel plezier.

    Toch jammer dat je schrijft dat elke vrouw die niet van lipstick haar werk heeft gemaakt, zit te balen van haar duffe kantoorbaan. Deze uitspraak siert je niet. Ik ga elke dag met plezier naar mijn ‘duffe kantoorbaan’ en gun iedere vrouw een baan waar zij energie uit kan halen.

    Ik vind je een ontzettend leuke moeder, lieve vriendin voor Alain en een verstandige vrouw. Ik hoop dat je dicht bij jezelf blijft met je werk. Blijf je focussen op positieve dingen. Dit artikel was het allemaal niet waard, toch?

    Veel liefs

    Comment door Maureen, February 1, 2017 om 11:18 pm
  • Beetje jammer dit artikel

    Comment door Marle, February 1, 2017 om 11:46 pm
  • Ik vind dit echt belachelijk Jamie, als je hier echt zou meelezen zou je ook zien dat je dagelijks enorm veel lieve comments hier krijgt, dat mensen hele ochtenden wachten op je vlogs, iedereen is verliefd op je man en kindjes, iedereen vindt dat je het goed doet, ga zo maar door. En dan krijg je een keer een heel klein beetje kritiek (light kritiek zegmaar) omdat mensen opperen dat de spon misschien ietsje duidelijker vermeld kan worden, en dan heb je het ineens over haatcomments? Heel jammer dit. Ik ben normaal ook groot fan van jou en je vlogs, maar hier sla je de plank een beetje mis.

    Comment door Annelise, February 1, 2017 om 11:50 pm
  • Hi Jamie,

    Ik ben echt altijd al groot fan geweest van jouw Youtube kanaal. Ik lees al een tijdje mee op het Ellegirl forum, maar post zelf niks. Een stiekeme lurker. Heerlijke tijdsbesteding, je kent het wel. Ik vind je een onwijs leuk persoon en jouw gezin is een mooi voorbeeld voor velen. Maar deze blogpost vind ik écht bizar triest. Ik vind het oprecht vervelend voor je dat die paar opmerkingen ervoor zorgen dat je deze blog schrijft.

    Kom op meis. Je krijgt altijd zoo veel lovende woorden, iedere week weer. Je bent een (positieve) hit op het forum. Een paar forummers (noem ze geen meisjes, want dat is respectloos) hebben kritiek en dan is het hek van de dam?

    Deze blog laat een andere kant van jezelf zien en het siert je niet. Zijn wij, jouw kijkers allemaal persoon X met een ‘saaie’ kantoorbaan? De kijkers die niet vloggen? Ik vind dit zo uit de hoogte en respectloos.

    Waarom benoem je de positieve dingen die daar te lezen zijn niet? Ik hoop dat je ‘s nachts niet wakker ligt hiervan en dat je nog altijd met veel plezier zal vloggen. Ik blijf je videos zeker kijken, maar zodra ik met mijn vriendin aan de thee zit ga ik deze schandaal wel even bespreken. Can’t help it. Hoop dat je inziet dat dit echt niet de manier is. Je zet alleen jezelf te kakken.

    Comment door Lisa, February 2, 2017 om 12:49 am
  • Ik ben mij bewust van alle positieve reacties, daar ben ik ook heel erg blij mee en ik vind het natuurlijk ontzettend tof dat zoveel mensen mijn vlog dankzij het forum hebben ontdekt. Maar als ik dan zie dat iemand “Goodbyeee Kaaaaytje” in het forum plaatst en dat er ook nog eens 23 mensen zijn die dat ‘liken’, word ik daar heel erg verdrietig van. Maar dat is voor mij ook meteen de bevestiging dat ik deze discussie niet aan moet gaan. Als ik daar kijkers mee verlies, so be it. Ik heb ook liever niet dat zulke types naar mijn vlog kijken.

    Het plan: ik ga me focussen op positiviteit, #nomoredrama, en door met vlogs maken waar ik zélf in ieder geval hartstikke achter sta.

    Liefde voor alle kijkers die mijn content kunnen waarderen!

    Comment door Jamie Li, February 2, 2017 om 2:11 am
  • Jamie je begrijpt toch zelf ook wel dat er daar nu een aanzienlijke groep kijkers behoorlijk op hun teenjes getrapt is. Dan vind ik een sarcastische ” goodbye kaytje” omdat mensen besluiten niet meer te kijken behoorlijk mild na ” meisjes en zure kantoorbaan” en een hoop andere dingen die ik hierboven lees.

    Er is de afgelopen tijd 1 vlogger geweest waarvan ik vind dat die haar content maakt en waar ik altijd met plezier naar kijk. Dat je nu op zo’n manier reageert op een opvallend kleine discussie over een advertorial siert je echt niet. Reclame is inderdaad overal. Maar reclame verpakt in vlogs waarbij je tegelijkertijd de goede vriendin aan de andere kant van het scherm bent , maar tegelijkertijd gebruikt wordt om het geld binnen te brengen is relatief nieuw. Dat daar discussie over bestaat vind ik dan persoonlijk ook helemaal niet gek. Het had je zo enorm gesierd als je simpelweg had gezegd ” ik vind het jammer dat deze discussie is ontstaan want ik sta achter deze advertorial en heb hem met zorg gekozen omdat ik de producten van clinique ondersteun”. Scheelt jou een hoop verdriet, zijn de “meisjes” van het ellegirl weer uitgediscussierd en dat houd je het respect voor elkaar.

    Comment door Sarah, February 2, 2017 om 7:22 am
  • Ah Jamie nee.. really? Ik kijk met zo veel plezier je vlogs en volg je blog al jaaaaren. Maar dat je van zo iets kleins zo gemeen gaat doen had ik echt niet verwacht. Jij gooit je leven online, dan is het toch ook logisch dat er online over je wordt gepraat? En kritiek leveren (zoals ik het lees opbouwend) is toch niet zo erg dat je daar zelf zo gemeen over moet gaan doen? ‘Zulke types’, ‘Meisjes’ met een ‘duffe kantoorbaan’? Nou misschien ben ik er daar één van, maar ik heb gewoon plezier in mijn werk. Daar krijg ik ook wel eens kritiek. Maar dat is geen reden om zo denigrerend te doen. Ik was echt fan maar blijkbaar wil je niet dat ‘zulke types’ als ik je blog volgen of je vlogs kijken. Echt jammer, je raakt een groot ‘fan’ kwijt hiermee. Ik hoop dat je nog even diep ademhaalt en rustig terugleest of dit nou echt wel nodig was allemaal…

    Comment door Anouk, February 2, 2017 om 8:38 am
  • O help!
    Als ik dit lees (en ook al die reacties eronder).. durf ik dan nog mijn blog te starten?! Mijn dromen te volgen, zonder dat iemand ze neerknalt door maar te ‘moeten’ zeiken?!
    In ieder geval dikke vette liefde voor alles wat je doet! Keep doing the good thing!
    Liefs Heddy

    Comment door Heddy, February 2, 2017 om 8:47 am
  • Ik vind het echt heel jammer dat je je zo opstelt, heel veel meiden hebben jou ontdekt via het forum en plaatsen lovende reacties. Kritiek zal je altijd hebben en nee, je kan het inderdaad nooit goed doen, voor wie dan ook. Maar om zo denigrerend te doen, dat siert je niet.

    Comment door Madelaine, February 2, 2017 om 8:49 am
  • Jamie.. Negatieve forummensjes zijn diep ongelukkig met hun kantoorbaan.. En typen na kantooruren hun frustraties van zich af op een forumpje.. Je vlogs zijn real, funny, chaotisch, humoristisch, inspirational.. En de montage is heerlijk. Finger licking good zelfs. Vroeger zag ik je vaak in de bus op weg naar ovc.. En je komt nog steeds even down to earth over! Dus snel een siteblocker instellen en doorgaan met je fijne vlogs. Liefs

    Comment door Naomi, February 2, 2017 om 8:50 am
  • Jamie Li, je bent top. Trek je niets aan van al die negativiteit. Ik zie dat je onwijs veel moeite steekt in je vlogs and I love it. Ga zo door.

    Comment door Tessa, February 2, 2017 om 8:51 am
  • Keep up the good work!! Door jou ben ik het hele idee achter verslaafd zijn aan vlogs kijken gaan begrijpen ;) Ik vind je content oprecht en inspirerend en jij moet toch ook je brood ermee verdienen?! Schrik best van de negatieve vibe die nu weer ontstaat rondom deze post… wat is er anno 2017 mis met je hart luchten lieve mensen?
    Any way zorgt igg weer voor een extra olifanten laagje zullen we dan maar zeggen!

    Ik vind je een topper, blijf jezelf xxx

    Comment door Anouk ten Have, February 2, 2017 om 9:18 am
  • Lieve Jamie, er zullen altijd mensen blijven die ontevreden zijn met hun eigen leven en zich beter denken te gaan voelen door andere mensen te bekritiseren.De kritiek gaat niet over jou maar over afgunst.Ze zien dat jij het goed voor elkaar hebt,een leuke man,schattige kinderen,mooi huis,top baan etc.Dat je daarvoor elke dag keihard werkt willen ze kennelijk niet zien.Een advies: laat ze.Ze zijn niet te verbeteren deze beroeps afzeikers. Verdedig je niet meer,het roept alleen maar weer reacties op waardoor je je weer rotter gaat voelen.Keep your head up en doorgaan met vloggen,never nooit stoppen ,ok??!!
    Waarschijnlijk ben ik een van je oudste volgers, en dan bedoel ik qua leeftijd ;) Maar ik vind het zo fijn om op maandag de week te beginnen met jouw vlog,word er echt blij van!! Fijne dag verder,liefs Sjors.

    Comment door Sjors, February 2, 2017 om 9:25 am
  • Ach Jamie, dit is echt balen.
    Ik wil hier graag 2 dingen over kwijt en ga proberen er een helder betoog van te maken:

    1. Je hebt eerder meegelezen op het forum, dus je weet dat over het algemeen iedereen ontzettend lovend over je praat en “we” allemaal dol zijn op jou, je gezin en je vlogs. Je valt op omdat je real bent, tussen alle hysterisch schreeuwende jongens met petjes en verwaande meisjes die van gekkigheid niet meer weten wat ze met hun geld aanmoeten. Vlogs kijken voelt als een kijkje in het leven van een vriendin, en de lol gaat daar snel vanaf als je je totaal niet kunt identificeren met wat die vriendin doet. Dat is juist jouw kracht, jouw leven zou dat van mij of de mensen om me heen kunnen zijn. Je gooit je hele hebben en houden online, iedereen is daar 9 van de 10 keer positief over, en dan ineens valt er een kritische noot, gerelateerd aan een onderwerp waar al een hoop over te doen is. Monica Geuze krijgt dagelijks uit meerdere hoeken net zo veel kritiek als complimenten, dus die heeft een dikkere huid ontwikkeld. Misschien dat het je daarom zo raakt, je krijgt echt relatief weinig negatieve feedback omdat je het gewoon superleuk doet.

    2. Dat #spon altijd zo veel drama teweegbrengt, ik word er persoonlijk ook een beetje moe van en kan me er niet al te druk over maken. Wat ik wel begrijp is dat het voor ons als kijkers moeilijk is om te weten wat nou waarheid is. Juist omdat de vlogger voor ons vaak een soort functie van vriendin/grote zus heeft staan we open voor tips en advies, dat maakt je immers “influencer” hoe kut het woord ook is. Als jij bijvoorbeeld een kijker hebt die net zulk haar heeft als jij en een goeie kapper zoekt, gaat ze checken waar jij je haar laat doen, hopend op de gouden tip. Zodra je betaald wordt om merken te promoten, maar dit in een vlog verwerkt, is het voor ons niet meer helemaal helder of je echt achter de producten staat of dat je het noemt omdat je ervoor betaald wordt. Inmiddels kun je geen filmpje van de grote vloggers meer kijken zonder dat ongeveer de helft gesponsord is, soms op een sneaky manier en dan hebben we als kijkers dus geen idee meer of het nou echt om een holy grail gaat of dat we naar reclame zitten te kijken.
    Dat je geld moet verdienen snappen we allemaal. Dat neemt niemand je kwalijk! Maar wij proberen vanachter onze schermpjes te beoordelen of iets de moeite waard is en dat is moeilijk als we niet weten of we jou persoonlijk iets horen aanprijzen, of dat je een briefing zit op te ratelen. Als je heel duidelijk had gezegd “jongens ik gebruik al jaren Clinique en nu vragen ze me om jullie er iets over te laten zien, kijk even mee”, dan was er vrij weinig aan de hand geweest nu.

    Dat is waarom ik me persoonlijk erger aan onduidelijke #spon. Ik wil de waarheid, geen reclame wat misschien leugens zijn. Niet uit jaloezie, ik heb namelijk een ontzettend leuke niet-kantoorbaan :D
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Oh en haaallo Kaaaaytje!

    Comment door Ellen, February 2, 2017 om 9:37 am
  • Lieve Jamie, Tof toch dat je dit juist benoemd, wie zou zich niet aangesproken voelen door gefrustreerde kipjes die de tijd nemen om online hun ongenoegen te uiten over iets waar ze totaal geen verstand van hebben. Dikke doei voor ze!! Je magazine en vlogs zijn super leuk. Congrats met je kantoor!!

    Comment door Diana, February 2, 2017 om 9:39 am
  • Aah what just happened? Ik hou van je vlogs. Ze zijn eerlijk, grappig en zitten super goed in elkaar. Echt een verademing. Als je de reacties op het forum leest, zijn ze het daar met mij eens. Ik vind het jammer (en een beetje raar) dat je nu zo’n onzijdige beeld schetst van strenge, zeurende meisjes, terwijl het forum compleet met je wegloopt. xx

    Comment door Lisa, February 2, 2017 om 9:44 am
  • Ik bedoel uiteraard ‘eenzijdig beeld’ :)

    Comment door Lisa, February 2, 2017 om 9:48 am
  • Heel jammer deze blog. Ook ik ben een Ellegirl forummer en een onwijs fan van je vlogs. Gelukkig heb ik geen saaie kantoorbaan en ik kom niks te kort. Dus om nou die meiden zo weg te zetten valt me van je tegen. Bizarre uitspraak gewoon. Elke week wordt er zoveel positiefs over jullie geplaatst…heel erg teleurstellend dit.

    Comment door Uefa, February 2, 2017 om 9:48 am
  • Grappig dat er nu ook mensen zijn die over dit stukje gefrustreerd zijn. Jamie zeurt niet over alle negatieve kritiek, ze benoemt wat het helaas met haar doet, wat ze liever niet zou willen.. man man man, sta altijd weer versteld van de reacties van mensen en hoe mensen zich weer aangevallen voelen.. en het blijkt je kunt niet iedereen pleasen.

    Comment door Bo, February 2, 2017 om 10:12 am
  • Hi Jamie. Normaal gesproken kijk en lees ik vrolijk mee, maar reageer ik niet. Ik heb ook geen YouTube account of Instagram of iets dergelijks.
    Ik vind deze post zoals vele andere ook behoorlijk negatief en ‘overdreven’. Er zijn zoveel leuke reacties overal te vinden over jou, je familie etc etc dat het echt jammer is op om zo’n denigrerende manier iedereen maar over 1 kam te scheren. Toen ik je laatste vlog bekeek dacht ik ook van wat is er dan gesponsord want je gaat er verder niet echt op in.. Ik denk dat mensen hier graag duidelijkheid over willen omdat je niet het gevoel wil hebben ‘geflasht’ te worden doordat een blogger/vlogger een product ophemelt omdat ze er voor betaald krijgen. Dit heeft toch niks met jaloezie te maken? Jammer dat je zo uit de hoogte doet.

    Blijf zeker je vlogs kijken, maar heb nu wel een iets ander beeld gekregen over jou. Verder: keep up the good work en fijn dat je een kantoor hebt, gefeliciteerd.

    Comment door Lisa, February 2, 2017 om 10:18 am
  • Wauw wat een heftige reactie’s op een blogpost waar iemand zijn onzekerheden en emotie’s op een toch wel luchtige Jamie manier uit. Jamie probeert volgens mij altijd alles positief te benaderen in haar vlogs en blogs. Waarom mag zij zichzelf en anderen niet verdedigen en vinden mensen dit triest. Het is een eindeloze, vermoeiende discussie, die gesponsorde berichten en video’s. Als je er last van hebt, spoel door of kijk niet. Maar zonder dat alles kan ze niet doen wat ze doet. Ik ben zelf niet op het forum geweest, hoeft ook helemaal niet. Maar opmerkingen maken over een kind?? Dat is triest. Ik heb er zelf 2 en een mini opmerking kan je al heel diep raken. Ze deelt haar ziel en zaligheid en dan vind je dat nodig? Laat het je beter voelen?
    Jamie ik kijk elke week uit naar je vlogs, laat je niet kisten of verleiden om naar deze onzin te kijken. liefs

    Comment door Tam, February 2, 2017 om 10:24 am
  • Wat ik ook nog wou toevoegen: als je er nu al over denkt om te stoppen met vloggen, na wat ik lees een klein beetje commentaar, dan is dat ook iets waar je over na moet denken of je dag niet serieus moet nemen. Ik zou het heel jammer vinden maar niemand dwingt je uiteindelijk te vloggen en als de negatieve dingen voor jou zwaarder wegen als het positieve dan moet je gewoon voor jezelf de beste keuze maken. Zou het jammer vinden natuurlijk maar uiteindelijk moet je doen waar je gelukkig van word..

    Comment door Lisa, February 2, 2017 om 10:26 am
  • Oh mensen pleaseeee zeg wat een gelul. Zijn jullie nu opeens allemaal teleurgesteld in Jamie omdat ze even haar gevoelens eruit gooit in haar blog? Jullie voelen je aangesproken omdat ze een suffe kantoorbaan zegt.. Misschien voelt Jamie zich wel hetzelfde als jullie mensjes die zich aangesproken voelen..?! Nu is ze “fans” kwijt vanwege haar uitspraak? Blijf vooral lekker weg van haar kanaal en blogs dan kunnen jullie je ook niet aan haar storen pff.. Stelletje moeimakers!

    Jamie.. Ik vind jou fantastisch! Bewonder jou om hoe jij je drukke leven met je gezin combineerd. Mensen hebben een hekel aan de maandag.. nou ik vind het een heerlijke dag en dan met name de ochtend omdat er dan weer een nieuwe vlog van jou online staat!

    Liefs,
    Charissa

    Comment door Charissa, February 2, 2017 om 10:34 am
  • FUCK HUN met hun kut kritiek omdat het jaloerse bitches zijn, je bent een top wijf en we moeten je dankbaar zijn dat je zoveel tijd in je vlogs steekt want anders hadden we allemaal geen gezellige maandag. Keep up the game en fuck die haterige jaloerse bitches #jamieforpresident hahah X

    Comment door Fotovananne, February 2, 2017 om 10:48 am
  • Charissa, mensen zijn teleurgesteld in Jamie ja. Want zij doet het goed en anders, een frisse wind door vloggerland. Maar ondertussen willen mensen zichzelf behoeden voor vlogs met #spon waar niet eerlijk over wordt gedaan. IEDEREEN op deze wereld krijgt kritiek op zijn/haar werk en dit is haar werk. Op het forum loopt iedereen met haar weg en krijgt ze zoveel lof. Als je niet tegen opbouwende kritiek kan (want het was in geen enkel geval ‘bashen’), dan moet je je oogkleppen opdoen en het niet gaan opzoeken of inderdaad erover nadenken om ermee te stoppen.

    Ik word er wel heel moe van dat kritiek tegenwoordig wordt gezien als jaloers zijn, niet gelukkig zijn en een kutleven hebben. Gewoon nee. Jamie, ik vind jou ontzettend leuk maar alsjeblieft onthoud; feedback komt vaak ten goede, dit betekent dat kijkers graag meewerken om jouw content NOG beter te maken. En dus met jou meeleven.

    Comment door Clau, February 2, 2017 om 10:54 am
  • Hoi lieve Jamie,

    Als trouw kijker wil ik alleen maar zeggen: blijf lekker jezelf! In een tijd waar iedereen maar perfect moet zijn waardeer ik jouw echtheid, en daar horen voor mij emoties, onzekerheden en frustraties ook bij. Gefeliciteerd met je kantoor!

    Liefs!

    Comment door Laura, February 2, 2017 om 11:04 am
  • 23 likes en je raakt er je evenwicht van kwijt is best een heftige reactie vind je ook niet? Ik kijk je vlogs niet omdat ik niet zo van het vloggen ben wel lees ik je columns met plezier. Je komt in dit column over als een verwaande vlogger/blogger chick. Niet nodig.. het is logisch dat je dit soort reacties kan verwachten het is tenslotte het internet waar we het over hebben. Ik neem aan dat je zelf goed weet dat het niet altijd enkel lof zal zijn dan kan je toch wel een loze “negatieve” opmerking wel incasseren zoals je zelf zegt je verdient er je brood mee. Op een suffe kantoor je werk doen ontkom je ook zeker niet aan “negatieve” kritiek.. Je reactie “Maar dat is voor mij ook meteen de bevestiging dat ik deze discussie niet aan moet gaan. Als ik daar kijkers mee verlies, so be it. Ik heb ook liever niet dat zulke types naar mijn vlog kijken.”
    Je wijdt er eerst een hele blog aan vervolgens zeg je ik moet deze discussie niet aangaan… De mensen die reageren onder je blog zijn wel je fans die trouw kijken naar je vlogs omdat ook nog te zeggen als ik daarmee kijkers verlieze so be it doe je jezelf als vlogger meer schade aan denk ik.
    Nogmaals je gooit je hele leven op het internet je hebt geen invloed wie er wel of niet naar kijkt. Je kan toch niet serieus verwachten dat alleen de mensen die totaal geen op en/of aanmerkingen hebben kijken? Dan heb je het wel heel hoog in je bol.
    Tja eigenlijk wel te verwachten. Je probeert denk ik een bepaald beeld van jezelf neer te zetten en daar mag niemand op en/of aanmerkingen hebben.

    Comment door Dannas, February 2, 2017 om 11:34 am
  • Het maken van een blog zoals Jamie het doet is voor ons, de kijker, ons een blik gunnen in het privéleven van Jamie als wel de commerciële ondertoon (#spon) die een vlog bevat. Dit is geen verassing, voor geen enkele blog of vlog volger of kijker.
    Kijkers, geïnteresseerden, en negatieve dames vinden dat ze het recht hebben om (ongewenst) hun mening, al dan wel niet anoniem hun mening te mogen uiten. Vanwege de mix met het privéleven van Jamie kan dat als pijnlijk worden ervaren. Het stellen van een vraag bij onduidelijkheid is heel normaal maar het uiten van je mening is, zoals te lezen in de vele nogal negatieve reacties, onnodig. Voor je je eigen mening de wereld inslingerd, denk gewoon eens na.

    Comment door Lisette, February 2, 2017 om 11:35 am
  • Jeetje. Ik snapte al niet waarom mijn medeforumbabes je zo ophemelden (je bent leuk, maar soms werd er gedaan alsof je het achtste wereldwonder was) maar nu al helemaal niet meer.. Wat laat jij je pijnlijk kennen zeg.

    Comment door Lynn, February 2, 2017 om 11:45 am
  • Ontzettend goed Jaimie!! Vind het dan ook belachelijk dat er nog steeds mensen zijn die hier op durven te reageren dat je met deze post ‘de plank helemaal mis slaat, want je bent zo oprecht en nu is het niet eerlijk wat je met deze post schrijft’. Ten eerste: juist deze post is zo oprecht!! Ze kiest ervoor om te vertellen wat haar verdriet kan doen, ze stelt zich daarmee ontzettend kwetsbaar op en dat heeft moed nodig.
    Ten tweede: Jaimie stelt helemaal niet dat al haar volgers een ‘suffe kantoorbaan’ hebben. Ze vraagt zich af waarom mensen de urgentie voelen ‘haatcomments’ teposten. Zou dat kunnen zijn door dat diegene een kantoorbaan hebben waar ze niet blij mee zijn? Zou kunnen. Vrij normaal om te zoeken naar een reden waarom mensen iets doen.
    Ten derde: Jaimie zegt helemaal niet met deze post dat ze de lieve comments niet waardeert. Ze schrijft ook: ‘Juist omdat ik ook zó veel positieve feedback krijg, vooral onder mijn video’s, op Youtube zelf. En al die lieve privéberichtjes dan!’.

    Helaas lezen mensen wat ze willen lezen en zijn enkele daarbij opzoek naar een reden om zichzelf beter te voelen en dat door iemand anders te bekritiseren.

    Keep op the good work Jaimie! Word ontzettend blij elke week van je vlogs, een heel leuk begin van de week (ook op de dinsdagmiddag)! #Jaimieforpresident

    Comment door Alexandra, February 2, 2017 om 12:01 pm
  • Hoi Jamie, ik vind dit oprecht heel erg jammer. Jij bent juist die ene vlogger die ongeveer elke dag bejubeld wordt op het Ellegirl Forum. Wauw, je wil niet weten wat voor positiefs er allemaal over je gezegd wordt! Mensen zijn inderdaad dankzij het forum naar je vlogs gaan kijken en iedereen is helemaal verliefd op jou. Ook ik ben daar een van, zonder het EGF had ik je nooit ontdekt. Jij was die ene vlogger die niks fout kon doen, want ze vonden je geweldig. Nu is er één ding waar er echt light kritiek op wordt gegeven. En dan bedoel ik ook echt light, want geloof me, het kan er inderdaad hard aan toe gaan. Maar bij jou was eigenlijk iedereen heel mild. En dan laat je je nu zo kennen door dit artikel te schrijven…

    Iedereen op het EGF is oprecht geschrokken en sommige zelfs een beetje gekwetst. Het gaat nu al pagina’s lang over jou en dit artikel. Niemand snapt waarom je je een klein beetje commentaar zo aantrekt, dat helemaal niet slecht bedoeld was en ook helemaal niet super heftig was. Je had een hele fanclub en die heb je nu in één artikel de grond in geboord.

    Heb je het echt over het hele EGF in dit artikel? Of alleen over die 11 comments (ja, het waren er maar 11 in een topic met duizenden comments) die wat negatiever waren dan normaal?

    Ik vind dit zo ontzettend jammer…

    Comment door Kimberly, February 2, 2017 om 12:19 pm
  • Yo Jami, dat ‘HET IS NOOIT GOED’ wat zo aandachttrekkend in je titel prijkt, kan ook andersom prima over jou gezegd worden.
    Heel jammer dat je blijkbaar makkelijk door de bergen positieve reacties heen kijkt en alleen een paar met opbouwende kritiek hier uitlicht, zodat iedereen hier weer wat veren in je reet steekt ‘want oh je doet het zo goed’.
    Ik kende je niet, door het EGF raakte ik wel benieuwd naar je en ik had het idee dat je een vlogger was die constante kwaliteit leverde. Je zal wel begrijpen dat je blogpost van gisteren daar wel verandering in heeft gebracht. In plaats van instant haat zaaien, had je ook (weer!) kunnen inloggen op het EGF en kunnen vragen hoe je het beter had kunnen doen wat betreft #spon in je video. Of je had het kunnen negeren, want waarom zou je aandacht geven aan die paar reacties die in tegenstelling tot normaal, iets meer kritiek bevatten.
    Ik heb het gevoel dat je zin had om eens in de slachtofferrol te kruipen en daarom maar het EGF pakte. Je moet zelfs commentaren op andere vloggers (zoals Mo) erbij pakken, omdat er gewoonweg niet genoeg kritiek is op jou om over te schrijven. Best sneu. Hopelijk kan je dit over een tijdje relativeren en snap je dat je door je blogpost echt een groot gedeelte van je fanbase hebt aangevallen.

    Comment door Your Worst Nightmare, February 2, 2017 om 1:00 pm
  • Wacht, voordat iedereen het Ellegirlforum afschilderd als een plek voor zielige meisjes die alleen maar zeiken, lees dan alle posts die aanleiding gaven voor Jamie om hier een column over te schrijven en beoordeel dan zelf of het zo erg is.

    1) Ja Beetje te idd, al zie ik nu bij Jamie ook een kraan langskomen :-(

    2) Maar er stond wel bij: deze vlog bevat gesponsorde content. En onder de video stond ook wat er gesponsord was, de kraan en die reiniging van clinique geloof ik! Vind ik wel goed hoe dat zo vermeld wordt

    3) Ja daar heb je zeker gelijk in! Ik kan ook geen kritiek op Jamie hebben Haha.
    Zit nu de vlog van Anna te bekijken, en hoewel ik die vlogs ook leuk vind, vind ik Jamie gewoon zoveel leuker dan Anna. Weet niet wat het is maar ergens vind ik Anna niet altijd geloofwaardig ofzo en Jamie juist altijd wel.

    4) ik vind voor het eerst iets van jamie li niet zo leuk. ze heeft een stukje in haar vlog waar ze haar avondroutine doet met clinique producten die ze “al jaren gebruikt”.
    maar toch dacht ik; het voelt als #spon. en ja hoor, in de beschrijving staat dat het in samenwerking met clinique is.
    tipje voor jamie als je meeleest: dit voelt toch een beetje nep. ik geloof niet dat je die producten al lang gebruikt. ik zou gewoon eerlijk zijn en misschien ook een “#spon” tekstje in je video zetten wanneer je dit doet. is veel transparanter!

    5) Het werd in het begin vd video aangegeven hoor.

    6) huh echt? oh dan heb ik dat gemist! oeps!

    7) Ik ook! Maar ik heb het wel in de beschrijving gezien. Ze doet het ook netjes alleen ik vind het gewoon jammer dat het erbij hoort. Maar ja zij moeten ook hun brood verdienen dat snap ik dan ook wel weer.

    8) Ja ik vond het fijn dat Jamie li het in het begin in beeld heeft vermeld, maar had het nog fijner gevonden als ze iets zei als “clinique heeft me gevraagd om jullie eens over deze producten te vertellen” of “ik heb een samenwerking met clinique”

    En sowieso geloof ik dat ‘jaren gebruiken’ nooit in een advertorial haha
    En als ik even mag mierenneuken Jamie had op instagram de hashtag #jamieliad, ik denk dan ik #ad of #spon duidelijker vind. Dat valt sneller op als vermelding van advertentie

    Ik moest wel lachen om de edits in de vlog haha, dat alles lila ook
    En dat weekend Parijs zag er echt fijn uit
    Ik vind alain zo tof ook trouwens

    9) Ik vond het bij Jamie ook zoooo opvallend dat het niet spontaan was, logisch natuurlijk, maar komt zo nep over. Heb dat stuk ook geskipt

    10) ik snap ook niet dat dat op die manier moet. Zo komt het zo nep en geforceerd over. Als ze gewoon had gezegd: ik heb dit gekregen, laten we samen eens kijken hoe het werkt etc dan was dat voor mij beter over gekomen. Ik begrijp dat het vaak uit het mediabureau komt hoor, dat ze moet doen alsof het haar routine is. Maar ik zou als b/vlogger altijd zelf zeggen ‘goh, we kunnen het ook zo brengen’.

    Ik heb namelijk geen moeite met spon, maar een beetje creativiteit mag wel..

    11) Ik vond deze vlog ook niet leuk. Niet vanwege de spons want haar auto is dat ook natuurlijk maar vanwege de Franse muziek. Hele lange tijd hetzelfde.

    12) Wat ik me dan wel afvraag: ( al ben ik het met je eens dat een andere manier van brengen beter was geweest) als een vlogger zoiets wil en het bedrijf weigert en zegt dat het op de voorgelegde manier moet. Vinden we dan dat ze de samenwerking moet weigeren? Want uiteindelijk weten we niet wat er achter de schermen speelt.

    13) Ja lastig. Ik ging er vanuit dat als een bedrijf akkoord gaat met duidelijk vermelding (zowel in beeld als in extra uitleg) dat het bedrijf dan ook open staan voor een creatievere invulling. Zeker als de vlogger aangeeft dat dit beter past en aanslaat bij haar publiek.

    Als het echt niet anders kan.. tja, enerzijds denk ik; het is maar een reclame. Op tv zap ik ook altijd verder. Maarrrr bij een blogger wordt het natuurlijk wel persoonlijk gebracht. Je volgt natuurlijk iemand om zijn persoon, hoe diegene is, dat moet dan wel eerlijk en oprecht blijven. Dat is namelijk juist de kracht.

    14) Jamie Li heeft nu wel op Instagram geplaatst dat ze het echt al jaren gebruikt en ze haar nu om een review hebben gevraagd. Misschien gebruikt ze het ook wel echt in haar routine?

    15) Ja zag het, vind het dan wel weer jammer dat er geen #spon in de beschrijving staat. Of kijk ik er overheen?

    Comment door Samira, February 2, 2017 om 1:16 pm
  • Ik snap zoooooo goed dat het je persoonlijk raakt! En ik vind jouw artikel hierover hartstikke begrijpelijk. Het is namelijk onzin dat omdat je vlogt dat mensen denken het recht te hebben om je af te kraken of af te zeiken. Dat die mensen daar mee bezig zijn en zoveel afgunst hebben zegt alles over hun negatieve manier van leven en niets over jou! Ik zie je als een super vrolijk, enthousiast, lief, grappig en mooi persoon en geniet iedere week van de vlogs. Samen met veel andere vriendinnen! Ik vind je een topper en blijf bedenken dat die opmerkingen niets over jou zeggen en alles over hun!

    Comment door Marieke, February 2, 2017 om 1:29 pm
  • Meid, ik kan alleen voor mezelf praten, maar ik volg je als sinds Jamie’s blog. Heb je manier van schrijven altijd al leuk gevonden en sinds je vlogged, verheug ik me elke zondagavond op jouw video, die ik dan lekker de volgende ochtend kan bekijken. MAANDAGEN ZIJN WEER LEUK DANKZIJ JOU!! (ik voel een hashtagje aankomen #TGIM)
    Je hebt een prachtig gezin en heb alleen maar respect voor hoe jij alle ballen hoog houdt! en er altijd top uitziet!!! Probeer de kritiek los te laten, want er zijn zoo veel vrouwen die zich geïnspireerd voelen door jouw en lachen om jouw gekkigheid! Keep up the good work!! En gefeliciteerd met je kantoor! Heel erg leuk voor je!!! Liefs xxx

    Comment door Anna-Louise, February 2, 2017 om 2:19 pm
  • NIET STOPPEN MET bloggen vloggen schrijven..!! Xxx

    Comment door Emma, February 2, 2017 om 2:55 pm
  • Ik snap dat een aantal forummeiden zich aangevallen voelt, en natuurlijk wil ik niemand kwetsen. Als je goed leest, gaat het bijvoorbeeld in het makkelijke money-kopje over vrouwen in het algemeen. In de hele tekst ligt de focus op sponsored items in vlogs en blogs en over mijn persoonlijke gevoelens bij kritiek – dat IK er niet mee om kan gaan. Niemand houdt van kritiek lijkt mij, dat wordt nu ook weer bewezen: ik geef kritiek op het forum, en dat wordt me niet in dank afgenomen.

    Ik begrijp dat een grote groep het jammer vindt, juist omdat er normaliter zoveel lovende reacties zijn. De meesten weten ook hoe dankbaar ik daarvoor ben, ik beantwoord zoveel mogelijk comments op Youtube en op Instagram. Ik heb wel eens mee gepost in het forum, ook op positieve uitlatingen, en toen zei een forumlid dat het leuk is dat ik mee post, maar dat het niet de bedoeling is dat ik overal op reageer. Het is werkelijk nooit goed.

    Of het nu gaat om 1 post of 8800, op het ELLEgirl forum is mijn integriteit in twijfel getrokken en wordt er door iemand gedacht dat ik lieg. En dat terwijl ik juist altijd zó eerlijk over alles ben. Ik word nog liever uitgemaakt voor kankerhoer (wat ook wel eens wordt gezegd in comments op Youtube of Insta), dan dat iemand twijfelt aan mijn authenticiteit. Vandaar dat ik me hier zo over kan opwinden. En nog steeds.

    Zelf weet ik heel goed waar ik voor sta en wie ik ben, en bovenstaande is nu eenmaal hoe ik erover denk en hoe ik me soms kan voelen. Als je daardoor bent afgehaakt, geen probleem, want je hóéft niet naar mij te kijken. Ik blijf gewoon dezelfde koers varen. Voor degenen die mijn content kunnen waarderen en mijn mening en gevoelens enigszins begrijpen: tot volgende week maandag in een nieuwe, frisse vlog!

    Comment door Jamie Li, February 2, 2017 om 3:03 pm
  • A-MEN! Asjeblieft, stop niet met vloggen!
    Je doet het zo leuk en elke maandag begin ik mijn “weekend” vrolijk met jouw vlog!
    Ik ben ook pas begonnen, maar ik promoot het nog niet echt omdat ik eerst mijn edit-skills wil opbouwen en dat gaat tot nu toe erg goed (al zeg ik het zelf..)
    Maar de negatieve reacties om je heen knagen toch aan je en alhoewel ik niet zoveel volgers heb als wat jij hebt, het doet je toch iets. De gunfactor zit er gewoon niet in!
    Ze zijn gewoon jaloers!

    Dus blijft asjeblieft doorgaan want de mensen die je wel graag zien genieten elke week weer van je vlogs!

    Liefs,

    Aranka

    Comment door Aranka Hofman, February 2, 2017 om 3:08 pm
  • Je doet het top hoor jaimie! Je bent geen machine dus vind het alleen maar mooi dat je ook je onzekerheid en een frusteratie laat zien.
    Waarom kunnen we elkaar als vrouwen niet elkaar upliften in plaats van zoeken naar punten waarop we elkaar naar beneden kunnen halen.

    Comment door Merel, February 2, 2017 om 3:47 pm
  • Wat een ophef zeg allemaal. Kunnen we niet gewoon allemaal wat liever zijn voor elkaar?

    Comment door Tessa, February 2, 2017 om 3:49 pm
  • Ik ken je via het Ellegirl forum omdat iedereen enthousiast is over jouw vlogs, anders was ik nooit bij je kanaal terecht gekomen. Iemand maakt een opmerking over 1 ding en je laat je gelijk zo uit over het hele forum. Valt mij best tegen. Dus ook een unfollow van mij. Ik was een kijker maar ben ook “een van die meisjes”.

    Comment door Channing, February 2, 2017 om 3:57 pm
  • Lieve Jamie,

    People always throw rocks at things that shine!!!

    Snap niet dat er überhaupt discussie is of je wel of niet betaald krijgt om iets te promoten.. lekker belangrijk!! Maar trek je niets aan van kritiek, snap dat het kut is (the struggle is real). Hoop dat je gewoon doorgaat met je toffe vlogs!

    Enjoy your new office! Niet een zure kantoorchick worden nu.. :) hahaha
    Hele fijne dag en week!! Veel liefs, Pien

    Comment door Pieniefromtheblock, February 2, 2017 om 5:03 pm
  • Beetje jammer dat als je zelf aangeeft dat kritiek je raakt, je ondertussen een heel forum afschilderd als streng, duf, gemeen en met een zure kantoorbaan.

    Ik heb nog nooit een vlogger zo opgehemeld zien worden daar als jij. En ook ik vind je vlogs fantastisch.

    Juist daarom valt me dit zo zo tegen denk ik.

    Comment door Tjitske, February 2, 2017 om 5:23 pm
  • Je bent een hartstikke leuk mens Jamie!!! als je dat maar weet <3

    Comment door Didi, February 2, 2017 om 6:23 pm
  • Niet stoppen hoor! Je bent mijn allerlievelingsvlogger! ;)

    Comment door Gerlinde, February 2, 2017 om 10:04 pm
  • Ik verbaasde me echt toen ik dit artikel tegenkwam, dat je het forum zo de grond in boort, want naar mijn weten vonden daar juist heel veel mensen jou en je vlogs leuk. Vind het best onnodig, maar ik zal wel wat gemist hebben?
    Overigens kennen we dat riedeltje bij ‘zakelijke kant’ inmiddels wel.

    Comment door Manon, February 3, 2017 om 6:07 am
  • Waar is de gunfactor van iedereen gebleven. Ik heb nog nooit in mijn leven gereageerd op een post maar dit raakt mezelf ook.
    Zoveel nijdige en jaloerse mensen! Ze willen zo graag in jou schoenen staan Jamie….
    Je bent een super toegewijde mama, je voert je job uit met zoveel passie en doet alles steeds met een glimlach.
    Blijf eigen aan jezelf, je bent een pracht madam!

    Comment door Joëlle, February 3, 2017 om 9:13 am
  • Triest artikel dit! Ik volg je niet maar ik lees altijd wel dat je in de hemel werd geprezen op het ellegirl forum ! Dacht altijd ik moet dat leuke meisje maar eens gaan volgen. Helaas gaat dit nu noet meer gebeuren. Een x kritiek en meteen het slachtoffer uithangen ?

    Comment door Jeanine, February 3, 2017 om 2:01 pm
  • Boehoe… get over it already! ik stoor me absoluut niet aan #spon integendeel ik vind het juist vet dat je daarmee je geld kan verdienen. Begrijp ook niet zo goed waarom mensen zich daar aan kan storen. Waar ik mij wel aan stoor is je diva achtige gedrag. Mensen geven je teveel credits maar dat heb je als je als vlogger veel volgers blijkbaar hebt. Mij heeft het fenomeen vlogger nooit kunnen boeien wel volg ik je op instagram voor je mooie foto’s.. Wat ik grappig vind is dat je valt over een paar loze opmerkingen het lijkt erop alsof je je zelf belangrijker wil maken daarmee dan dat je bent. Ja, je hebt veel volgers.. Ja, je doet het heel goed en leuk maaaaaarrrrr serieus we hebben het over het internet voordat je het weet is deze rage alweer voorbij en ben je 1 van de zovele.. wat volgens mij als zo is.. als ik niet beter zou weten zou ik denken dat ook mn buurvrouw van 80 aan het vloggen is geslagen.. Over interessante content gesproken ;) al met al wat ik wil zeggen doe gewoon normaal.. en mensen laat haar lekker haar geld verdienen met zoveel spon als maar kan dat moeten jullie haar toch wel gunnen.. ajuuuuuuuu

    Comment door Elaine, February 3, 2017 om 3:46 pm
  • Wat een ontzettend kinderachtig en zwaar overdreven artikel. Bah.

    Comment door Lauren, February 3, 2017 om 4:02 pm
  • Wat een jaloerse en gefrustreerde jonge vrouwen. Hoe kan iemand zich zo druk maken om een ander? Anoniem en veilig op en zolderkamertje bij hun ouders thuis dingen posten. Zo laag :@ Ik kan hier heel slecht tegen. Alsjeblieft niet stoppen met vloggen!

    Comment door Mira, February 3, 2017 om 4:10 pm
  • Ik heb net wat stukken uit het bloggers topic gelezen. Met grote verbazing :o Wat een rotmeide. Zo veel jaloesie. Dat er inderdaad maar snel een hacker mag komen.

    Liefs Mira

    Comment door Mira, February 3, 2017 om 4:13 pm
  • Wat een drama om niets zeg

    Comment door Bertha, February 3, 2017 om 5:01 pm
  • Bedrijf? Je bent gewoon een zzp’er.

    Comment door Demi, February 5, 2017 om 4:23 pm
  • Je hebt het steeds over Monica in je column, maar mag jij jezelf vergelijken met Mo? Je hebt nog lang te gaan. Of wil je graag vriendinnen worden met Monica door dit te schrijven en een uitnodiging van haar te krijgen? Zij is een professional. Laat zich niet zo kennen.

    Comment door gabriella, February 5, 2017 om 5:18 pm
  • Jamie, jij bent echt geweldig! Ik las in een eerdere comment de hashtag #TGIM en jawel hoor, zo voelt het voor mij ook! Jouw vlogs zijn zo leuk, echt! Ik snap je gevoel heel goed hoor, die ene nare reactie komt zoveel harder aan, helaas… Maar Jame (mag ik je Jame noemen?) you got this girl! Ik kan niet wachten tot je volgende volg! xoxo