Switch To Mobile Version

Zwanger van de derde

Mijn wereld stortte in.

DOOR JAMIE LI

Dit is een column over patat, donuts, stamppot en cheesecake, de knop niet om kunnen zetten en zwanger zijn van de derde.

Ik ben mezelf helemaal zat. Ik heb misschien al in honderd columns gezeken geschreven over de struggle met mijn figuur en mijn gewicht. Ik ben werkelijk nooit tevreden. En terecht, want Kay is inmiddels zes maanden en ik zit nog altijd aan de snacks. Van gebakken eitjes met bacon tot Quarter Pounder menu’s, het wil niet lukken. En dat terwijl het sporten eindelijk goed gaat.

Van de week werd ik zelfs verdacht van een zwangerschap. Door het warme weer droeg ik voor de verandering geen sweater, maar een flinterdun t-shirt. Dat is vragen om moeilijkheden. Duurde niet lang voordat iemand informeerde of baby drie op komst is. Ik kan diegene geen ongelijk geven, er is een buikje zichtbaar. Waar Doutzen’s buik een week na de bevalling al zo plat is als een lamel, zitten mijn buikspieren nog altijd niet op hun plek. Met als resultaat dat de boel nog hartstikke ‘uitsteekt’.

Behalve die afgematte buikspiermassa kan ik natuurlijk niet ontkennen dat ik nog behoorlijk aan de taart, bami, chocoladerepen en roti zit; de zogeheten snacks waar ik al eerder naar verwees. Het helpt ook niet dat ik mezelf voorafgaand elk snackje wijsmaak dat ik het verdien. Dan weer een werk gerelateerde overwinning, dan ongesteld, dan weer een rotdag, dan een verjaardag – ik verdien in zekere zin altijd wel een snack. Ik hoef mezelf maar aan te praten dat ik een offday heb, en ik heb zowaar recht op een appeltaartpunt of twee.

Daarom een noodkreet. Ik smeek om tips, aanwijzingen en oplossingen van andere (ex-)dikkerdjes en koelkastpiraten, psychologen en foodcoaches, personal trainers en afvalgoeroe’s. En een antwoord op de vraag: hoe gaat in godsnaam die knop om?

18 reacties tot nu toe

  • hahaha ik snap je he-le-maal! 4 maanden geleden bevallen, vreselijk aangekomen tijdens m’n zwangerschap en bijna elke dag trakteer ik mezelf wel op iets lekkers. Van mij dus helaas geen succes story. Wel heb ik op het blog van Lindsay Vallen goede verhalen gelezen. Ze deed het met hulp van Weight Watchers.

    Comment door Jorinde, May 11, 2016 om 11:24 pm
  • Hi Jamie,
    Een goede oplossing voor jou zou de TFMethode zijn!
    2 keer per week 30 min trainen in een speciale warmte cabine.
    Ideaal voor drukke mama’s die weinig tijd hebben.
    Mijn moeder runt al 30 jaar een succesvolle privé praktijk.
    Helaas te ver van jou vandaan, namelijk in Zeeland!
    Ik weet wél dat de methode ook in Amsterdam te volgen is, maar wel onder een andere naam (BBB, Jordaan & Amstel) The key is Persoonlijke begeleiding! Ben zelf 30 en heb in al die jaren veel fantastische resultaten voorbij zien komen!
    It’s worth a try … Best of luck, zet em op! Als je het graag genoeg wilt lukt alles! Zo niet, dan ben je er gewoon nog niet aan toe … ;-)

    Comment door Dominique, May 11, 2016 om 11:39 pm
  • Hai Jamie, ik ben een ex collega van Alain.. Bij mij is de knop vier weken geleden om gegaan. Ik ben aan dr detox water en let op mijn voeding. En daarmee bedoel ik niet dat ik op dieet ben. Nee helemaal niet, maat als je jezelf wijs maakt dat je het verdient, verdien je het ook om jezelf twee keer zo hard af te matten in de gym! Ik ben van 0 naar 100 gegaan. In januari keek ik op de klok in de gym, en nu kijk ik en denk ik.. shoot ik moet mijn dochter van school halen. Ik ben van mening dat je mag blijven eten.. Natuurlijk niet hele taarten, bami etc. Maar ga jezelf aub niet uithongeren. Wat wel een feit is.. Buikvet is wat je in je mond stopt. Ik was mijn buikje echt zat ( en dat pas na 4 jaar, mijn dochter wordt volgend jaar 5 ) Onthoud dit, pas als jij die buik echt verdomme zat bent dan pas kan die knop omgaan! Het zit dus all in your head!! Vraag jezelf af bij alles wat je eet.. Heb ik het echt nodig? Zonder smoesjes.. Ga twee keer zo hard in de gym zodat je het zonde vindt om een stuk taart in je mond te stoppen ipv te denken dat je het verdient ;) Het is een mindstate.. Mijn motivatie is Mind Over Body.. Je lijf vraagt naar een Big Mac maar je mind weet heel goed dat het je buikje alleen maar dikken er maakt. Wat is sterker.. Mind or body! Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Succes meis, als ik het kan kan jij het ook!!

    Comment door Shar Sugiarto, May 11, 2016 om 11:42 pm
  • Een cheatday a week, voor de rest lekkere, gezonde maaltijden En die hoeven echt niet saai te zijn! Pinterest/Instagram staan er vol mee. Je gaat lekker met sporten, misschien nog 2x in de week wat oefeningen @ home. Die ene cheatday in de week heb je dan ook écht verdiend. En geloof mij, ik ga los op die! Works wonders, en eigenlijk oh zo makkelijk, het went enorm snel. Geen dieet (haat voor die term), more like a lifestyle.

    Comment door Noëlle, May 11, 2016 om 11:42 pm
  • Geef jezelf 1 week om absoluut niet te snoepen/snacken en de koolhydraten en de suiker compleet te laten staan. Wat is nou 1 week, 7 dagen ff bikkelen, op een mensenleven. Je weegt op maandagochtend en eet lekkere gezonde maaltijden en sport erbij die hele week. Gezonde snacks tussendoor. Kijk dan wat je die maandag daarop weegt en trust me, als je van die ene week superstreng zijn het resultaat ziet, wordt je zo happy dat je het zonde vind om weer doelloos een heel pak koekjes naar binnen te werken en je resultaat weer eraan te eten. Dan wil je te graag zo verder gaan om te kijken of je die week daarop weer zo’n goed resultaat boekt. Bij mij heeft het echt gewerkt om mezelf die eerste week te pushen om streng te zijn, want in die ene week voelde ik me lamlendig, het was een suiker rehab van heb ik jou daar, maar ben nu in 3 maanden tijd al 9kg kwijt. Af en toe cheaten is niet erg, maar hou dan daarna jezelf wel weer aan je healthy eating. Ik volg geen officieel dieet dan kan ik het ook nooit als restrictie zien en boos worden op een weight watchers die me irriteert, ik pintrest me gewoon rot op allemaal lekkere low carb maaltijden die zo lekker zijn dat ik eigenlijk niet meer voel dat ik zoveel mis. Good luck girl en last but not least, youre still beautiful met een paar kilo’tjes meer of minder who cares!! Love yourself want je bent een hot momma! Xoxox

    Comment door Latifa, May 12, 2016 om 12:28 am
  • Ik eet koolhydraatarm met 1 cheatday per week. Bewegen: hoelahoepen & hardlopen.

    Ik ben een zoetekauw, like for real, ik vreet iedereen eruit, toch kan dit best goed samen met een Low Carb living. Hoelahoepen is superleuk en fijn want je kunt het gewoon thuis doen. Ik verbrand als ik intensief hoelahoep 100kcal per 20 min.

    Ik wil echt geen reclame maken maar ik blog hierover en misschien kun je hier inspiratie uithalen. Ik heb wekenlang mijn eetdagboeken gedeeld.

    Again: I love food en moet hard werken om in mijn happy size te zitten. Ik kwam twee keer 34 kilo aan tijdens het dragen van mijn kiddo’s en koolhydraatarm eten hielp mij enorm met afvallen.

    Heel veel succes met wat je ook gaat doen. Ik hoop dat je snel happy in your own skin bent!

    Comment door Nesrin, May 12, 2016 om 12:52 am
  • Ik zou zeggen; koop al die lekkere dingen niet meer (of heel af en toe). Dan heb je ze in ieder geval niet in huis op de zwakke momenten..!

    Comment door An., May 12, 2016 om 1:36 am
  • OH MY, hier (5 mndn na bevalling) exact hetzelfde. In mijn geval een heel problematische zwangerschap met spoedkeizersnede, 11 weken te vroeg! Veel ellende, 12 wkn ziekenhuis voor de kleine, dus extra recht op troost
    door eten… Met als gevolg dat ik nu bijna nog dikker ben dan ik überhaupt door de korte zwangerschap geworden was .

    Heb de tip gekregen voor het boek “uit de ban van emotieeten”. Die ligt hier al eventjes een tijdje niets te doen, nu nog tijd vinden om hem te lezen .
    Maar door de vele goede verhalen erover, denk ik wel echt dat het een oplossing kan zijn.

    Comment door Sandra, May 12, 2016 om 5:29 am
  • Hier een mede dikkerdje,
    alhoewel ik je een mooie vrouw met of zonder die extra kilo’s! Ik weet het: klinkt wellicht als slijmen maar mag ook wel eens gezegd worden.

    Mieke Kosters en haar boeken schijnen enorm goede hulpmiddelen te zijn! Ze zal meer je manier van denken en kijken naar eten veranderen. Ben momenteel aan het wachten totdat de boeken – want ja ook hierin sla ik door – binnen zijn! Succes!

    Comment door Joyce, May 12, 2016 om 9:15 am
  • Ook hier een chubs, en ik heb geeneens kiddo’s op de wereld gezet ;-)!

    Wat mij heeft geholpen om echt 5 kilo blijvend af te vallen is de methode van Paul McKenna. Het heet: I can make you thin. In het begin vond ik het belachelijk. Je hebt 4 gouden regels (langzaam eten, genieten van je eten, eten wanneer je trek hebt en alleen eten waar je echt zin in hebt) en daarnaast luister je iedere avond voor het slapen gaan naar een hypnose. Hij helpt je met het aanpassen van je mindset. Ik moet wel eerlijk zeggen, mij heeft het super goed geholpen zolang ik er ook echt mee bezig was. Zodra ik er niet meer oplet, gaat het fout (in die periode zit ik nu dus).

    Koolhydraatarm eten helpt natuurlijk ook hardstikke erg, maar hoe meer ik ga nadenken wat ik NIET mag eten, hoe meer loco ik in m’n kop word. Dan wil ik ALLES eten (burger king, patat, hamburgers, milkshakes, shoarma, pizza, alles).

    Ik heb met interesse de bovenstaande comments gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat misschien Weight Watchers nog wel een goed idee kan zijn omdat je dan toch bijna alles mag blijven eten.

    Heel veel succes & als je het geheime wapen hebt gevonden, hoor ik het natuurlijk super graag.

    Comment door Yael, May 12, 2016 om 10:19 am
  • Wanneer gaat de knop om? Op het moment dat je voor je gezondheid kiest en niet voor dat akelige stemmetje in je hoofd dat alleen maar lekkere dingen wil snaaien.
    Focus je niet op gewichtsverlies omdat je je buikje zat ben, maar focus je op je gezondheid, wat gebeurt er als de knop niet omgaat, hoe ongezond is het om wat zwaarder te zijn en wat kunnen de gevolgen hiervan zijn (hart- en vaatziekten, etc). Als ik iets wil snaaien, dan richt ik mij daar op.
    Zorg er voor dat je gezonde snacks in je tas zitten, een Näkd reep, wat Lu crackers (van die kleine creamcrackers in zo’n pakje) of een appel (als het allemaal in je tas past haha) zodat je niet onderweg een winkel induikt om te gaan snacken.

    Comment door Sandra, May 12, 2016 om 10:52 am
  • oh ik vind jou fantastisch! Ik volg je al een tijd op IG en sinds kort kwam ik erachter dat je een vlog hebt. Ik heb ze praktisch allemaal achter elkaar bekeken. FAN-TAS-TISCH! GE-WEL-DIG! FU-CKING A-MA-ZING! Je bent zooooooooo grappig en super fun to watch. Ik kan je hier wel 100 0000 tips geven om gezondere keuzes te maken en tegelijk is het niets anders dan DOEN! Ook een mindset. Ipv je mag geen chips is het je wil het gewoon niet. Makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard but all it takes are baby steps. Succes!

    Lieve groet

    Comment door Anouk, May 12, 2016 om 11:27 am
  • Een dag, die moet je volhouden en iedere dag daarna denk je eraan dat je het gisteren ook kon. Langzaam ga je het dan ook echt willen!

    Comment door Charlotte, May 12, 2016 om 2:31 pm
  • Hier nog zo’n struggle-laar… Mijn zoon is bijna 6 en bij mij ging de knop in januari om. Abonnement op de sportschool genomen (had echt 3 jaar niks gedaan) Zogenaamd ” thuis sporten ” ja ja..
    Nu sport ik 3-4 keer in de week trouw en heb mijn voeding aangepast.

    Geen frisdrank en snoep/snacks doordeweeks.
    1 cheatday in de week
    Koolydraatarm, ik eet weinig tot geen brood.
    Ontbijt: magere kwark met homemade granola, als lunch eet ik bijvoorbeeld gepofte zoete aardappel met gestoomde groente en gegrilde kipfilet. (mijn collega’s zijn jaloers op mijn lunch als zij hun normale broodje kaas zitten te eten!)
    En in de avond eet ik weer warm, ja ja dat kan gewoon. Weer een gezonde maaltijd met veel groenten en vlees of vis. 1 schepje zilvervliesrijst misschien..
    Heel voedzaam en je zit er vol van, je hoeft je zelf niet uit te hongeren.

    Het is inderdaad een kwestie van de knop omzetten. Even anders naar je voeding kijken. Als je meer tips wilt, let me know! Ik sta tot je beschikking ;-)

    Good luck girl!

    Comment door Jill, May 14, 2016 om 4:49 pm
  • Lieve Jamie Li, wat ik eerst gezegd wil hebben is dat je echt een prachtige vrouw bent. Als jij al een dikkertje, dan weet ik het niet meer. Maar ik weet zelf hoe rot het is om je niet lekker toe voelen bij je gewicht. Ik woog op een gegeven moment bijna 120 kilo en ben niet groter dan 1.75 m. Uiteindelijk ben ik 50 kilo afgevallen en probeer ik nu de laatste 5 kilo weg te krijgen. Ik heb echt een hekel aan gezond eten en lust heel veel dingen niet. Wat voor mij werkte was van alles halve porties eten, en mezelf af en toe gewoon wat lekkers gunnen. Door nog steeds te eten wat ik lekker vond, ging het eigenlijk vrij makkelijk. Maar door de kleinere porties en minder frequent naar bijvoorbeeld McDonald’s gaan, vlogen de kilo’s er toch af! Snoepen deed ik nauwelijks meer, af en toe een stukje chocolade. En ik dronk alleen nog maar water, dat wel. Kan altijd zo ongelukkig worden als ik al die fitgirls met hun dieet en bordje vol groenten zie. Maar als dat voor hun werkt, prima! Alleen ik verlies dan een beetje de lol in m’n leven. Qua sport loop ik nog steeds elke avond een uur en ik probeer 2 a 3 keer in de week te sporten.

    Heel veel succes met de strijd tegen de kilo’s! Maar denk niet te negatief over jezelf alsjeblieft, nogmaals je bent prachtig!

    Comment door Lara, May 14, 2016 om 9:28 pm
  • Ik heb ervaren dat het belangrijk is om gewoon lief te zijn tegen jezelf. Zodat als je aan de slag gaat met je lijf het niet uit zelfafwijzing komt maar uit liefde voor je lichaam om dat je vind dat je het verdient om je fit te voelen en niet perse dun of slank.

    Zolang het uit een gevoel komt dat je jezelf moet straffen door gezond te eten omdat je zo “ongezond” heb geleeft de laatste tijd.. is afvallen gewoon een last terwijl het ook echt iets leuks kan zijn. Door kleine overwinningen en je lichaam te vieren, in welke staat het ook op dat moment verkeert ben je zoveel meer aan het winnen en dan komt de resultaten echt vanzelf wel.

    Succes je kan het!..

    En kijk ook misschien naar danslessen bijv. (dancehall, twerken ;)) sporten hoeft niet zo serieus te zijn je kan ook gewoon echt lol hebben terwijl je een strakkere kont aan het nastreven bent!

    Comment door Tamara, May 16, 2016 om 9:19 am
  • Hier heb je helemaal niks aan, maar ik vind je hysterisch zoals je bent!!! #mooimens #humor #houvol!! #elkeweekweerlachenmetjou

    Comment door Sanne, May 16, 2016 om 10:32 am
  • Veel water (liter) drinken per dag, een sport zoeken die je echt maar dan ook echt leuk vind en minimaal 1 x per week doen. Of anders gewoon gaan joggen elke week. Zodat je toch iets aan je conditie doet.
    Vooral niet de lat te hoog leggen.
    Vaker voor de trap kiezen en de fiets. Hierdoor heb je ook meer lichaamsbeweging of lopen is ook goed.
    En als je perse je buikje eraf wil dan moet je buikspier oefeningen doen dagelijks.
    Zodra je jezelf (en dus je buikje) gewoon accepteert zoals je bent, ben je al een eind op weg.
    Maak het ook leuk voor jezelf en wees gewoon bewust met voeding bezig wanneer je serieus wilt afvallen.
    Ik ben ook niet het type van quinoa, lijnzaad en super gezond, ik eet ook gewoon lekker. Als je toch perse iets wil doen dan kun je altijd appelazijn gaan drinken. Heb ik ook een maand gedaan. Het is goed voor je haar, reiniging van je lichaam en je valt er vanaf. Je moet het wel met een rietje drinken want het kan de glazuur van je tanden aantasten. Je drinkt het met heet water en doet er drie theelepels biologische (van de natuurwinkel, troebele appelazijn) in.. Even wennen maar succes verzekerd. :) Je vlogs zijn heel leuk. Respect.

    Comment door Safa Simone Sodirijo, May 17, 2016 om 10:38 am