Switch To Mobile Version

Healthfreaks

Soms zit ik gewoon hartstikke onschuldig aan een cup-a-soupje. Of nog beter, een heel blik Unox erwtensoep naar binnen te werken en dan komt een willekeurige superfoodjunk me lastig vallen. Nota bene ongevraagd. Zit ik niet op te wachten.

“Zou je dat nou wel doen? Zitten alleen maar E-nummers in hoor. Wel 6! Waaronder E621. Kun je onvruchtbaar van raken, wist je dat? En je wilde wel nog meer kids zei je. En wist je ook dat er heel veel E-nummers in zitten die niet eens op de verpakking vermeld staan? En die kiwi die op je bureau hebt klaar liggen, kun je maar beter meteen de prullenbak in mikken. Want kiwi’s zijn slechter dan je denkt. Krijg je aambeien van en soms zelfs nierstenen. Maar matig ook met die bananen van je. Die doen helemaal niks goeds voor je. Echt waar, je hebt helemaal niets aan een banaan. Maakt je alleen maar dik en zit nul vitaminen in. Kun je beter een mix eten van aalbesjes en zwarte bessen. En zorg ervoor dat je na elke maaltijd chlorella spirulina pillen slikt. Compenseert met al die rommel die je eet.” Alles is altijd maar slecht voor je. Weet zeker dat er binnen nu en een week een health-idioot naar me toe komt die beweert dat je chlamydia krijgt van water.

Kan er überhaupt slecht tegen als men zich bemoeit met mijn eten. Eet jij je buikje maar rond met quinoa, chiazaad, spinazieshakes en gojibessen, zit ik wel gewoon aan m’n kant en klare macaroni van de Albert Heijn. En als het even kan een zak XXL Easter M&M’s die bijna uit elkaar spatten van de ongezonde kleurstoffen.

En het allerirritantste van de healthfreaks en superfoodjunkies, is dat ze tóch sjoemelen met m’n gedachtegang. Als ik voor het schap treuzel, spoken alle healthy quotes door m’n hoofd. Sta ik wederom als een beïnvloedbare stakker “quinoa” van Lassie af te rekenen. Of ik zit hartstikke ongelukkig te staren naar een zakje gojibessen dat een vermogen heeft gekost. Met lange tanden forceer ik één voor één een besje naar binnen. En ik vind het niet eens lekker! Gojibessen lijken allereerst op een stukje verschrompelde afgestorven huid en ten tweede smaken ze naar afwasmiddel. Quinoa is net knapperige lucht en ook spinazieshakes zijn niet doorheen te komen. En dan dat ellendige tarwegras, rot op! Maar toch kies ik als de meeloper van de klas de biologische pesto boven ‘gewone’ pesto. Of die peperdure speltcrackers, van Marqt (gelukkig wél lekker). Ik heb zelfs een week lang m’n magnetron niet durven gebruiken, want volgens healthfreak C. staat eten opwarmen in de magnetron gelijk aan zelfmoord.

Over healthfreak C. gesproken: E-nummers of niet, healthfreak C. is gemiddeld 13 keer per jaar ziek en ik misschien twee. Hooguit een driemaandelijks snotneusje. Who’s healthy now?

17 reacties tot nu toe

  • Totally agree on this post! Je schrijft echt geweldig! X

    Comment door Sarah, March 5, 2014 om 1:53 am
  • Hahaha ik ben het zo met je eens!

    Comment door Malou, March 5, 2014 om 6:53 am
  • Heel herkenbaar!!!

    Comment door Anonymous, March 5, 2014 om 8:20 am
  • AMEN! Oudere mensen zoals opa en oma’s hebben ook altijd een bruin broodje met kaas gegeten. Niks mis mee.

    Comment door Ella, March 5, 2014 om 9:32 am
  • Hahahah prachtig weer! I’m glad you’re back in the blogging business, want ik heb je grappige columns gemist!

    Comment door Esmay, March 5, 2014 om 10:09 am
  • Geweldig!!

    Comment door Dianne, March 5, 2014 om 10:18 am
  • Hahahahahaha! Zo herkenbaar! Niet aan toegeven hoor ;) het is toch weer een hype. Weet je hoe gelukkig je wordt van chocola? Veeel belangrijker! :P

    Comment door Margo, March 5, 2014 om 11:29 am
  • Hier moet ik natuurlijk even op reageren! Geef je groot gelijk, hier een healthfreak die nooit ongevraagd advies geeft;) Bloedirritant. Maar even irritant voor ons zijn de eeuwige vragen ‘waarom eet je geen normaal brood?’ ‘Kun jij mij éven vertellen wat ik wel mag eten’ etc. Mensen die zich niet willen verdiepen zijn evengoed onwijs nieuwsgierig en vinden het net zo fijn om hun oordelen over een gezonde levensstijl te geven als dat vervelende healthfreaks ongevraagd beginnen te preken. Maar heerlijk geschreven weer en heel erg waar!

    Comment door Esmée, March 5, 2014 om 11:32 am
  • Heerlijk, leuk geschreven en heel herkenbaar!

    Comment door Kathlijn, March 5, 2014 om 11:54 am
  • :-) Ze zijn niet helemaal goed die mensen:
    http://www.sabn.nl/informatie_eetstoornissen/orthorexia_nervosa_on.php

    Comment door mariquedevries, March 5, 2014 om 2:04 pm
  • Groot gelijk heb je en verder ben ik het helemaal eens met Esmee hierboven. Weet je, iedereen moet eten wat ‘ie eten wil! Of dat nu alleen maar chiazaadjes is of alleen maar m&m’s of een combi. Elkaar lekker laten en eten waar JIJ zin in hebt! Daar hoeft niemand iets over te zeggen of te oordelen.

    Comment door Cynthia, March 5, 2014 om 2:50 pm
  • Haha! Leuk om te lezen en zo waar! Liefs,

    Comment door Annewil, March 5, 2014 om 5:45 pm
  • Hahahaha, you go girl!

    Comment door Thessa, March 5, 2014 om 6:08 pm
  • Heb écht moeten lachen haha. Ik eet wel gezond maar overdrijf niet, en ik ga anderen al zeker de les niet spellen.

    Comment door Katrien, March 5, 2014 om 9:49 pm
  • Haha, geweldig artikel! En zo ontzettend waar! Met al die berichten over superfoods enzovoorts betrap ik mezer erop dat ik me in de supermarkt steeds vaker afvraag of het nou wel ‘gezond’ is wat ik in m’n mandje gooi. Echt heel leuk geschreven!

    Comment door Naomi, March 5, 2014 om 11:05 pm
  • Leuk dat je weer schrijft Jamie!

    Maar ben het ook wel eens met Esmée (leuke blog trouwens!) zo vervelend als de mensen zijn die je de les willen lezen, zijn de mensen die je constant vragen of je op dieet bent en waarom je broccoli eet met kip i.p.v. patat. Zucht .. leef en laat leven!

    XO.

    Comment door Niecy, March 11, 2014 om 12:50 pm
  • Top! stay who you are! iedereen loopt mee met de hype!

    Comment door faye, April 11, 2014 om 7:54 am