Switch To Mobile Version

People you'd love to shut up

Iedereen heeft ongewild een persoon om zich heen die van alle kanten niet deugt en waarvan je het liefst de nek omdraait. Zo iemand waarbij je op elk woord dat hij uitkraamt in je hoofd iets heel naars terug antwoordt, maar het in werkelijkheid niet doet. Iemand die met spoed dient te verhuizen naar een godvergeten dorp in Friesland. Of beter nog: Australië.

Voorbeelden zat. Om maar iets te noemen: de persoon vindt het fijn om jouw verhaal altijd te overtreffen. Jij probeert simpelweg een gesprekje op te bouwen, maar diegene draait het gesprek om, zodat het weer om hem/haar draait. ‘Ik ben gisteravond naar The Hangover geweest, echt een leuke film.’ ‘Ja? Nou ik ben al twee keer gegaan en mijn vriend had ook kaarten voor de première. Ja hij werkt bij een bekend PR bureau dus ja hij regelt altijd kaarten voor nieuwe films, goed hè?’ ‘Ja, bof jij even.’

Bla grotNog zo een irritant ding is dat de persoon teveel met zichzelf bezig is. Te vaak in de spiegel kijken, te vaak om een mening vragen over het uiterlijk, teveel over zichzelf praten en te zelfverzekerd zijn. In feite maakt dat hem/haar juist onzeker, want waarom zou je anders zo vaak om anderen hun mening vragen? ‘Ik ben zo veel afgevallen. Zie je het? Hiervoor had ik zeker wel ronde vormen hoor, maar ja door al die poes pas bij mij thuis at ik bijna niets meer. Wat vind je trouwens van m’n rokje? Te kort? Ik heb ook geen make-up op vandaag, ach naturel vinden jongens ook mooi toch?’ In je hoofd zeg je keihard: ‘Like I give a sh*t?!’, maar in werkelijkheid antwoord je netjes met ‘Nee hoor.’

Ook zoiets: opscheppen. Het uit het niets opscheppen over zaken waar niet eens naar gevraagd wordt. ‘Mijn vriend is zóó geweldig, hij brengt me overal naartoe in z’n Mercedes! En hij heeft z-u-l-k-e mooie groene diepe ogen. Echt, als hij me aan kijkt smelt ik! O ja en ik heb deze nieuwe schoenen gekocht, ze zijn zóó duur. Niemand heeft deze kleur, maar ik wel want m’n neef kon ze via via krijgen.’ of ‘Wist je dat deze camera die ik heb, dat die dé beste is? En dat er maar twee van zijn gemaakt? Bovendien heb ik hem via een vriend kunnen krijgen met 40% korting. Dan nog was hij wel prijzig hoor, maar ik heb altijd money in the bank ha-ha, je kent het wel. Jij nog plannen om een nieuwe camera aan te schaffen?’

En dán sta ik perplex. Het moment wanneer de persoon ook een vraag stelt aan mij. Dat iemand die zo gek is op zich/haarzelf toch een vraag weet te stellen aan de ander. Weliswaar durf ik haast niet te antwoorden, vanwege de overtreffende trap die ik terug gekaatst zal krijgen. ‘Ja ik heb een Canon Ixus tachti… (…)’ ‘Ja die heeft dus iedereen, vandaar dat ik voor deze exclusieve camera heb gekozen. Had ik al verteld dat er maar twee van zijn?’

LEES OOK:

  • Michael Jackson, gone too soon
  • The Hangover
  • Miskoop
  • 26 reacties tot nu toe

    • Ohh goshh ik ken precies ook zo iemand!
      Eigenlijk wil ik je dan ook echt de waarheid zeggen maar ik durf het niet echt :-)

      Comment door Anonymous, July 15, 2009 om 9:14 am
    • je vergeet de negativiers jimma:mensen die alles wat jij leuk vindt gewoon niet leuk vinden..hey lekker weertje he..ach t is mij te warm ..is die film niet keihard..jaa maar weet je t is gewoon teveel fantasie..kijk die chickiee is ze niet smooth, jaa maar kijk dat puistje achter der oor en so on and so on

      Comment door D, July 15, 2009 om 9:39 am
    • Oh hell yeah, I know your story!!! Genoeg mensen die zo zijn..waarom trekken we ze aan, eigenlijk? of lopen we eigenlijk in de verkeerde wereldje..vooral fashion..I love fashion..maar loopt niet alsmaar te veel mee..maar goed..ieder z’n meug, zeggen ze toch..En ja.onzeker zijn ze wel..materialistisch ingesteld maar geen leven…that’s it..helaas..pindakaas!

      vooral blijven lachen…en knipoogje geven met een gedachte ‘up yours!

      Comment door puccy, July 15, 2009 om 10:36 am
    • ahahahah

      true true true!!!

      goed bezig Jaim!

      Comment door Alain, July 15, 2009 om 10:54 am
    • heel erg grappig geschreven, erg herkenbaar.
      but one thing honey:
      ‘Like I give a sh*t?!’, maar in werkelijkheid antwoordt je netjes met ‘Nee hoor.

      antwoord ;) zonder T ;)

      Comment door anoniem, July 16, 2009 om 11:42 am
    • heel leuk hoor maare in jouw columns kom ik ook vaak (verpakte) opschepperij tegen… (de merken van je jeans bijvoorbeeld!!) dat maakt je columns ook gelijk minder leuk, iedereen heeft denk ik zo een kant, vooral als je ergens gewoon heel blij mee bent!

      Comment door Anonymous, July 16, 2009 om 7:05 pm
    • Haha precies mooi gezegd!

      Comment door jamievalerie, July 16, 2009 om 8:13 pm
    • Ja klopt die had ik al gezien! Vergeten weg te halen, dom dom dom, dankjewel

      Comment door jamievalerie, July 16, 2009 om 8:13 pm
    • Het kan dat jij dat zo ervaart, maar er is een verschil tussen constant de verhalen van mensen te overtreffen terwijl degene nog niet eens is uitgepraat. Of zomaar opscheppen over dingen waar niet eens naar gevraagd zijn.

      Dat ik die merken jeans heb, is een feit! Daar is niks opschepperigs aan, zegt meer iets over mijn smaak. En men kiest om mijn columns te lezen, ik kies er niet voor om sommige onzin verhalen aan te horen van opschepperige mensen. Dus er is duidelijk een verschil denk ik!

      Maar thanks voor je reactie!

      xx

      Comment door jamievalerie, July 16, 2009 om 8:16 pm
    • Pfff ja zulke mensen zijn juist het meest onzeker… Heel irritant inderdaad..
      Hebben ze dan niet door hoe irritant ze zijn.

      Comment door Stefanie, July 16, 2009 om 9:40 pm
    • I know!

      Comment door jamievalerie, July 16, 2009 om 10:12 pm
    • nouuu vind ik niet echt een verschil… jij wilt stiekem ook laten weten dat je die merken jeans in je kast hebt liggen voegt namelijk niks toe aan de column zelf, jij doet het één keer in de vorm van een column een ander lult er de hele dag over, waar het om gaat is je wilt het wel ff melden, maar ja maakt ook niet uit dat is juist menselijk daarom zeg ik iedereen heeft zo een kant, de een doet het alleen duidelijker dan de ander. je hoeft je niet te verdedigen hoor voor de rest schrijf je wel leuk (maar ook niet meer jatten van de Linda he (de Beau fanmail), als je begrijpt wat ik bedoel):)

      Comment door Anonymous, July 17, 2009 om 12:02 am
    • Ben het toch helaas niet met je eens. Merken zijn niet zo maar merken. Merken brengen een hele belevenis met zich mee en daarom vind ik het ZEKER WEL van toegevoegde waarde om deze erbij te vermelden want het zegt iets over personen. Ik noem heel vaak merken in mijn columns, om iemand te omschrijven. Of het nou mezelf is, m’n vriend of mijn buurjongen.

      En van Beau, daar ben ik helemaal zelf mee gekomen. Niet eens gezien in de LINDA. Volgens mij schrijven wel meer mensen brieven! Na mijn column kwam ik er ook een tegen in het boek van Klunen, dus hij heeft dat dan ook gejat? Gelieve niet zomaar beschuldigen he, anomiempje ;)

      Comment door jamievalerie, July 17, 2009 om 6:48 am
    • Better get your facts straight Anoniempje!

      Comment door Joanne, July 17, 2009 om 9:58 am
    • Ja dat is waar, je omschrijft personen door kenmerken te noemen maar hoe wou je jezelf dan omschrijven door die merken te noemen? Je wilt jezelf dan duidelijk onderscheiden van iemand die goedkope broeken draagt?? Nogmaals; is echt niks mis mee is alleen jammer dat je ontkent dat je er zelf niet aan meedoet (opscheppen in wat voor mate of vorm dan ook)want daar heb ik dan weer een hekel aan; mensen die een grote mond hebben over van alles en nog wat maar zelf lekker meedoen snappie??

      Enne of je nou jat van Kluun of van Linda maakt mij echt niet uit het was een leuke brief en ik blijf lekker lezen, lekker op de bank met mn Armani joggingspak

      Groetjes

      Comment door Anonymous, July 18, 2009 om 1:31 am
    • Nou dan zal ik het je uitleggen ook. Toevallig heb ik het vak ‘merkenmanagement’ op school gehad, dus ik leg het je graag uit. Het heeft niets met duur of goedkoop te maken, maar met de sfeer rondom het merk. Kuyichi is ook vrij prijzig, maar ik vind het merk te ‘boy-ish’ dus kies ik daar liever niet voor. BlueBlood is helemaal van nu, dus kies ik liever om ‘hip’ te zijn dan voor Indian Rose wat ook duur is maar tegelijkertijd staat voor braaf en zó 2002 is. Als je het dan toch over duur en goedkoop wilt hebben. Ik heb ook ‘goedkope’ broeken. Bijvoorbeeld van Bershka, omdat dat staat voor jong, hip, brutaal en gedurfd. Ik kies liever niet voor Only, omdat ik dat weer te ‘braaf’ en te 16-jarige-meiden vind. Armani vind ik weer te chic voor mezelf, en zo chic zit ik helaas niet in elkaar. Dan toch maar weer kiezen voor het stoere Nudie. Snap je dat het niet gaat om opschepperij, maar om het schetsen van sfeer en kenmerken rondom een persoon(lijkheid)?

      En over die brief, nogmaals, ik ben zelf op het idee gekomen omdat ik altijd voor de grap tegen Beau praat. Maar dat laat ik verder aan jou als je wilt denken dat ik het heb ‘gejat’. Zelf weet ik beter.

      Blijf maar lekker lezen inderdaad (want daar doe ik het ten slotte voor en ik ben dol op reacties) in je joggingpak van Armani (mij weer te chic), of surf anders gewoon lekker naar LINDA. Magazine. En als het merk verhaal nog niet helemaal duidelijk is verwijs ik je door naar Merkenmanagement van Rik Riezebos, €54,95 bij Bol.com

      Groetjes!

      Comment door jamievalerie, July 18, 2009 om 3:14 am
    • Ohhh zeg dat dan! De columns die je schrijft zijn voor mensen met kennis van zaken die jou merkenopsomming kunnen onderbouwen met theorie? Nee dan snap ik het, jij wilt sfeer creeeren!

      Maar dit wordt een beetje kinderachtig aangezien ik helemaal niet de intentie had jou te beledigen/af te kraken/te bekritiseren (en ga nou niet zeggen dat je dat helemaal niet zo opvatte want het advies om een boek te kopen zodat ik jou columns begrijp vind ik genoeg zeggen). Ik wou je alleen laten weten hoe de column overkomt op mensen die het vak ‘merkenmanagement’ niet hebben gehad en die het (godverhoede) als opschepperij ZOUDEN KUNNEN zien.

      Bij deze laat ik de correspondentie voor wat het is en ga ik op zoek naar een wat professionelere manier van doen.

      Veel geluk met je carriere als columniste

      Comment door Anonymous, July 19, 2009 om 11:58 pm
    • “maare in jouw columns kom ik ook vaak (verpakte) opschepperij tegen… (de merken van je jeans bijvoorbeeld!!) dat maakt je columns ook gelijk minder leuk”, dat waren jouw woorden. Toch een vorm van kritiek denk ik. Ik onderbouw dat (weliswaar theoretisch) en leg je uit waarom ik dat zo heb geschreven. En dat is dan ook weer niet goed?

      Lijkt me inderdaad beter dat je dan op zoek gaat naar een professionele columnist. Eentje die het wel kan!

      Succes met je zoektocht..

      Groetjes!

      Comment door jamievalerie, July 20, 2009 om 7:40 am
    • Best wel grappig die titel en ALLES dan wat eronder staat, met de reacties van Anoniem. Sorry, anoniem maar jij bent ook een van de ‘People you’d love to shut up!’.

      En over de merken, dat moet je voelen en begrijpen en er komt geen theorie aan te pas. Ik snap wat Jaimy bedoelt, jij bent dus duidelijk niet bewust van merken. Kan toch, is gelukkig geen eerste levensbehoefte! Succes met je zoektocht!

      Anyway, another fabulous column by Jaimy! (*Ook een merk!)

      Liefs,

      Tat.

      Comment door Tat., July 21, 2009 om 5:23 pm
    • Dankjewel Tat! Jij voelt me ;)

      Groetjes!

      Comment door jamievalerie, July 21, 2009 om 8:47 pm
    • Ben het helemaal eens met anoniempje! Je columns zijn een leuk tijdverdrijf als je anders in je neus zou peuteren tijdens je pauze op het werk. Want van enig zinvol informatie kunnen we niet bepaald spreken tja alleen als je over hersenloos oppervlakkige info spreekt?. Als ik je columns lees krijg ik de indruk dat je te hard je best doet hip te zijn, te hard je best doet vernieuwend te zijn terwijl het grotendeels klakkeloos is overgenomen van ander websites makkelijk je inspiratie opdoen je blogs en “shopping page” vertonen namelijk wel heel veel gelijkenissen met andere sites. Begrijp me niet verkeerd jamie er zitten columns tussen die grappig zijn en je schrijft ook op een best leuke manier. Maar het is naar mijn mening te gemaakt maar waarschijnlijk hoort het bij de jeugd van tegenwoordig dat nietszeggende oppervlakkige waar ze zich verontrustend genoeg goed bij voelen.

      Comment door nikki, August 16, 2009 om 10:25 pm
    • Beste Nikki,

      Bedankt voor je (al dan niet zo heel leuke) reactie. Om er maar even op in te gaan: ik probeer juist geen diepzinnige verhalen te vertellen, maar ik houd het lekker luchtig.

      Daarnaast ben ik erg trots op mijn shopping page. En als je zou zeggen dat het lijkt op andere tijdschriften zou ik het nog met je eens zijn. Maar juist op Nederlandse websites kun je zo een soort pagina niet (of nauwelijks) vinden! Die besteden er vrijwel geen aandacht aan om een shopping pagina in zijn geheel op te maken, maar plaatsen juist alles klakkeloos onder elkaar.

      Met het grote bezoekersaantal dat ik nu heb zijn er gelukkig enorm veel anderen die het wel leuk vinden. Nogmaals bedankt voor je reactie en misschien zit er in de toekomst wél iets bij dat je leuk vindt.

      Groetjes,
      Jamie

      Comment door jamievalerie, August 17, 2009 om 12:45 am
    • Wat doet je hoofd dan nog hier!!?? Je bent namelijk op de 36ste column mevrouwtje. Als je dit alles dan zo hartverscheurend oppervlakkig vindt, waarom blijf je het lezen? Ga toch weg man! ZIELIGGG gewoon, echt waar. Waarom lees je nie gewoon een spannend boek ofzo. Van Bernlef. Hersenspinsels als ik wat mag suggereren. Wat een ironie he, met wat daar gaande is in je hoofd! Lekker herkenbaar voor jou toch, aangezien je je zo bezorgd maakt om the likes and don’ts van ‘de jeugd’. Ik hoor liever bij de jeugd van tegenwoordig die dit leest dan bij ‘oma’s aan de top’, die het stiekem leest, diehard volgt, met smart wacht op een volgende column en vervolgens op een onverhoeds ogenblik B*S* kritiek levert omdat je JALOERS bent en kapot van binnen gaat, omdat je zelf stiekem de auteur van alle columns had willen zijn. En bovendien jong en ‘hip’ zoals je dat zelf zo mooi verwoord. Echt een oma-woord ook jeeetjee. Dat ben je vast ook. Geef toe. Daarom hou ik het nog een beetje netjes hier, voordat ik de vloer met je aanveeg en je een hartaanval bezorg. Tip: Ga toch ergens anders lullen joh, ergens waar je gewenst bent!

      En Jamie: gewoon niet op letten joh. Je doet het freshhddomm! Heerlijk geschreven en het leest lekker weg. Mensen zijn gewoon jaloers hiero. En je weet he: als je haters-groupies begint aan te dikken, ben je the up and coming!! Herken en erken baby!;)

      Comment door Naomi, August 17, 2009 om 11:12 pm
    • Nikki,

      Ik vind jouw kritiek een beetje ongegrond. Waar baseer je alles op? Ben je echt een kenner?

      Ik denk het niet.

      Dit is iets persoonlijks en je probeert het op deze manier te uiten.

      Zwak hoor!

      En als je naar de rubrieken ‘Wie is Jamie’ & ‘Wat is Jamiesblog’ had gekeken. Dan zou je ook weten dat het niet gemaakt is. Maar dat Jamie keihard werkt aan deze site.

      En daarom heeft zij maandelijks 10.000 bezoekers. Dus zoek jij maar een nieuwe site. Want die ene bezoeker kan ze vast wel missen.

      Jamie, trek je hier niks van aan! Want je site is echt geweldig!!

      XX

      AC.

      Comment door AC., August 19, 2009 om 5:38 pm
    • Thanks for backin’ me up there! Bezoekersaantal is zelfs weer gegroeid!

      Groetjes,
      Jamie

      Comment door jamievalerie, August 20, 2009 om 2:09 pm
    • Dankjewel lieve Naomi, dat had ik effe nodig ;)

      Groetjes,
      Jamie

      Comment door jamievalerie, August 20, 2009 om 2:10 pm